1. Bokningsinfo

1.1. Hur bokar jag en paketresa med Tailor Made Peru?

Ni börjar genom att kontakta oss via e-mail (info@tailormadeperu.com), telefon eller chat och berätta vad ni är intresserade av. Kanske har vi ett paket som är precis vad ni letar efter, annars så skräddarsyr vi en unik paketresa för er. När ni är nöjd med reseprogrammet kommer vi att kontrollera att hotell och tåg mm. är tillgängliga. Om allt ser bra ut så är vi redo att boka paketresan och då fyller ni i vårt bokningsformulär on-line och betalar förskottet.

1.2. Hur betalar jag för mitt resepaket?

Vi accepterar Visa, American Express och MasterCard, men då kostnaden för att ta emot betalningar via ”kort” är mycket hög i Peru, är det en stor fördel att betala via banköverföring. Vi rekommenderar därför att ni gör en banköverföring till vårt Peruanska konto, vi meddelar er kontodetaljer.

1.3. När ska slutbetalningen erläggas?

Slutbetalningen ska ske senast 60 dagar innan avresa. Om ni bokar en paketresa mindre än 60 dagar innan avresa så krävs en full betalning direkt.

1.4. När skickar ni viktig reseinformation?

Cirka två veckor innan avresa skickar vi det slutgiltiga reseprogrammet som innehåller all nödvändig information såsom upphämtningstider, telefonnummer till vår personal och hotell, bokningskoder, detaljerad resebeskrivning, mm.

1.5. Jag behöver göra ändringar i mitt reseprogram, går det?

Ja, det är möjligt. Först måste vi dock kontrollera tillgängligheten för hotell osv. Det finns också en risk att vi redan har betalt för vissa tjänster, pengar som vi kommer att förlora. I detta fall så måste ni kompensera oss med det beloppet för att göra ändringarna.

1.6. Om något händer under resan så som sjukdom, strejker, avbokningar, mm, vem kontaktar vi då?

I så fall så kontaktar ni omedelbart vår Koordinationsavdelning. Ni har alla viktiga telefonnummer i det slutgiltiga reseprogrammet som vi skickar till er två veckor före avresa. Vi har 24/7 support och vi kommer att lösa problemet så snabbt vi bara kan.

1.7. Kan ni garantera att vi får hotellen specificerade i reseprogrammet?

Innan ni bokar er paketresa så kontrollerar vi alltid att hotellen är tillgängliga. Sedan, så snart paketresan är bokad, så skickar vi iväg hotellreservationerna. Vanligtvis tar det ett par dagar innan hotellen svarar oss med en bokningsbekräftelse och vi meddelar er så snart de gör det. Det är normalt sett inga problem, men ibland hinner hotellen bli fullbokade innan de hanterar vår bokning. Detta kan hända t.ex. om det bara finns ett rum ledigt och en annan resebyrå skickar en reservation efter att vi kontrollerat tillgängligheten men innan vi hinner skicka iväg vår reservation. Oftast hamnar man då på väntelistan och kan förhoppningsvis ändå få ett rum, men det är ändå viktigt att ha ett back-up hotell i denna situation. Om det andra hotellet är billigare så får ni tillbaka skillnaden i pengar, är det dyrare så får ni betala oss skillnaden i pris. För att undvika att detta händer så är det väldigt viktigt att boka paketresan så snart vi har kontrollerat tillgängligheten. Det är tiden från att vi kontrollerar tillgängligheten tills vi skickar reservationen som är faran. Men för att svara på frågan; ja, så snart vi har fått bokningsbekräftelserna från hotellen  så kan vi försäkra er om att ni får dessa hotell.

1.8. Rekommenderar ni reseförsäkring?

Ja. Om ni måste avboka något under er resa, ändra något, eller skjuta upp något på grund av väder, hälsa, eller egna beslut, så behöver ni en reseförsäkring som kan täcka kostnaderna. Därför rekommenderar vi alla resenärer att ha reseförsäkring. Oftast täcker en vanlig svensk hemförsäkring det behov som behövs, men kolla för säkerhets skull med ert försäkringsbolag. Om ni behöver köpa en särskild reseförsäkring, så gör det kort efter att resan bokats därför att vissa försäkringsbolag har en tidsgräns.

1.9. Vad är skillnaden mellan Grupp Service och Privat Service?

På Privata utflykter har ni en egen privat guide och ett eget fordon. På Grupputflykter delar ni guiden med andra människor (grupperna är oftast 12-16 personer) och fordonet är också delat. På Titicacasjön delar man dock alltid båt med andra människor, även om man har en privat guide. I djungeln är också utflykterna vanligtvis i små grupper.

2. Flygplats

2.1. Behöver jag visum för att besöka Peru?

De flesta resenärer behöver inte visum, besökare från USA och EU t.ex. tilldelas ett 90 dagars Turistvisum vid ankomsten till Lima. Alla nationaliteter behöver dock ett ifyllt turistformulär som man får vid gränsen eller på planet innan landning. För utförlig info, kontakta den Peruanska ambassaden i ert hemland.

2.2. Hur hittar vi er på flygplatsen?

Efter att ni har hämtar ert bagage så kommer ni att gå igenom en dörr som leder till Ankomsthallen. Där väntar vi på er med en skylt med ert namn.

2.3. Finns det förvaringsskåp på flygplatsen?

Ja, de finns nära utgången för inrikesflygen. Fråga flygplatspersonalen om vägvisning. Förvaringsskåpen kostar 7 soles per timme eller 28 soles för en hel dag. Det finns också en avdelning för glömt bagage där ni kan lämna resväskor för 3.50 soles per timme per styck eller 14 soles per dag och styck.

2.4. Kan vi växla eller ta ut pengar på flygplatsen?

Ja, det finns både bankomater och växlingskontor på flygplatsen.

2.5. Använder ni e-biljetter för inrikesflyg?

Ja, vi använder e-biljetter så allt ni behöver göra är att gå fram till check-in med ert pass för att få boarding passet. Vi kommer även att ge er bokningskoden för säkerhets skull.

3. Pengar

3.1. Var är det bäst att växla eller ta ut pengar?

Som tidigare nämnts så finns det bankomater och växlingskontor på flygplatsen. Ni kan också hitta dessa i alla städer och större byar. Ni får förmodligen en bättre växlingskurs i Peru än i ert hemland så växla/ta ut en del pengar på flygplatsen vid ankomst och resten senare under resans gång.

3.2. Kan jag även betala med Amerikanska Dollar i Peru?

Ja, dollar är accepterat i stora delar av Peru. Ni kan betala med dollar på de flesta hotellen, stormarknaderna och restaurangerna. Vi rekommenderar dock ändå att ni bär med er Peruanska Soles. I mindre affärer och taxi till exempel så accepterar de inte alltid dollar, och om de gör det så får ni förmodligen en dålig växelkurs.

3.3. Vad är inte inkluderat i vårt resepaket?

Allt är inkluderat förutom internationella flyg, flygplatsavgifter, vissa luncher och middagar, och personliga utgifter.

3.4. Hur mycket pengar kommer vi att behöva?

Priserna i Peru är cirka hälften jämfört med Sverige. Taxi är väldigt billigt och man kan åka rätt så långt för endast 6 – 8 Soles (ca 16 SEK). Luncherna kostar vanligtvis cirka 25 Soles (ca 60 SEK) och middagar runt 35 Soles (80 SEK). De riktigt lyxiga restaurangerna kan vara dyrare dock, en huvudrätt där kan kosta upp till 60-70 Soles (140-170 SEK).

4. Packing

4.1. Vad ska vi ta med oss?

Det beror mycker på vilka delar av Peru ni skall besöka, längs kusten behöver man svala kläder och i bergen varma kläder. I bergen är hemligheten att klä sig i lager för att kunna ta av sig kläder under de varma dagarna och sätta på sig dem igen under de kyliga kvällarna. Läs här på hemsidan ”Packlista för Peru” under fliken ”Resetips”.

4.2. Kommer vi stöta på dresscodes under resan?

Nej, det är inga dresscodes. Folk i Peru och personal på hotell och restauranger är vana vid att turister klär sig bekvämt för sina turer.

4.3. Vad för slags uttag är standard I Peru, 110V eller 220V? Kvadratiska eller runda kontakter?

I Peru använder man 220V och vanligtvis fungerar uttagen både för kvadratiska och runda kontakter, även om kvadratiska är standard. Om det behövs så kan hotellen låna ut en adapter.

4.4. Vad är gränsen för bagagets tyngd på inrikesflygen?

Tabellen nedan är för LANs flyg och ska endast användas som en guide, siffrorna ändras ständigt. Om ni flyger med ett annat flygbolag, eller vill ha mer exakt information angående LAN, så var vänlig kolla flygbolagens hemsidor eller kontakta våra resekonsulter för ytterligare detaljer.

Lan Passenger Baggage Restrictions
Class Check-In-Luggage Carry-On Luggage
First 40 kg 16 kg
Business 30 kg 16 kg
Tourist 20 kg 8 kg

4.5. Finns det någon bagage-restriktion på tåget till Machu Picchu?

På tåget mellan Cuzco och Aguas Calientes (Machu Picchu) så är endast 5 kg tillåtet med en totalvolym på max 157cm3. Har ni mer än det så tillkommer en avgift.

5. Ringa

5.1. Vilket är det billigaste sättet att ringa internationella samtal?

Det billigaste sättet att ringa internationella samtal är att köpa ett samtalskort; de bästa är “147” samt “Hola Peru”. För endast 10 Soles (ca 25 SEK) så kan man prata i nästan 50 minuter vanligtvis (från en vanlig fast telefon, använd inte betal-telefoner då det är dyrare).

5.2. Om vi hyr en internationell mobiltelefon, kommer den att fungera i områdena dit vi ska eller behövs en satellittelefon?

Den kommer att fungera på de flesta platser men på avlägsna platser såsom djungeln så är en satellittelefon bäst om ni måste ha telefonkontakt.

5.3. Jag har en GSM mobiltelefon och vill köpa ett förköps SIM-kort för den, fungerar det?

Ja, Ni kan köpa ett SIM-kort för ungefär 15 Soles (ca 40 SEK). De största telekommunikationsbolagen i Peru är Movistar och Claro.

6. Säkerhet

6.1. När det gäller säkerhet för barnen, är det något vi ska tänka på eller förbereda oss på?

Tänk på vad ni låter era barn äta och dricka eftersom de är mer sårbara för diarré än vuxna. Ni kan dock känna er säkra på att maten på bra hotell och erkända restauranger inte medför någon fara. För barn med astma är det viktigt att konsultera en doktor innan ni reser, speciellt om ni skall till städer på hög höjd såsom Cusco och Puno.

6.2. Hur är situationen för personlig säkerhet?

Försök att inte bära synliga smycken och håll era väskor nära kroppen. Då alla transporter och turer är i vår regi så kan ni känna er helt säkra på att vår guide kommer ta bra hand om er. Om ni är ute på kvällen så ska ni hålla er i de ”turistiga” kvarteren.

6.3. Ska vi vidta några åtgärder, som att endast dricka vatten på flaska och endast äta på kända restauranger?

Ja, drick endast vatten på flaska och besök endast kända restauranger. Ni kan fråga om tips på hotellen, fråga guiderna, eller kolla in vår avdelning för restauranger här på hemsidan.

6.4. Vad kan vi göra för att undvika höjdsjukan?

  • Innan Ni åker till Cusco, ät inte för mycket och undvik fet mat. Väl där, drick mycket vatten och promenera väldigt långsamt för att inte få andnöd, speciellt i trappor.
  • Te på kokablad förebygger höjdsjukan och är helt lagligt och ofarligt.
  • Om ni vill vara extra säkra så kan ni köpa Sorochi eller Grovol tabletter (ska tas 24 timmar innan). Dessa finns på apotek som ni hittar överallt i Lima och Cusco.
  • När ni vandrar Inkaleden är det väldigt viktigt att ni anpassar er till den höga höjden under minst två dagar innan ni startar. Ni ska sedan vandra långsamt och ta många raster, det är inte bråttom!

7. Inkaleden

7.1. Hur långt innan måste jag boka inkaleden?

Det finns endast 500 tillstånd per dag för att vandra Inkaleden och dessa är till för turister, guider, kockar och bärare. Tillstånden är vanligtvis slutsålda ungefär 6 månader i förväg under högsäsongen, så om ni t.ex. vill vandra inkaleden i juli så måste ni boka den i december som senast. Endast certifierade researrangörer kan skaffa tillstånd så ni måste boka Inkaleden med en researrangör eller resebyrå. Vi erbjuder Inkaleden både seperat och som del i ett större paket. Se våra Inkaledsturer för mer info.

7.2. Hur är situationen gällande dricksvatten på vandringen?

Ni kommer att få kokt vatten under hela vandringen. Ni också köpa vattenreningstabletter på apoteken om ni föredrar detta. Andra alternativ är att köpa mineralvatten i Cusco och ta med på vandringen (men det blir extra kilon att bära).

7.3. Finns möjlighet att få kaffe, eller skall vi ta med eget?

Ja, det kommer att finnas kaffe under vandringen.

7.4. Finns det toalettält?

Nej, det finns inga toalettält, men på campingplatserna finns det offentliga toaletter som ni kan använda.

7.5. Bär vi våra sovsäckar på vandringen, eller finns det bärare som gör detta?

Ni måste bära dem. Det går också bra att hyra en egen bärare som bär Era personliga saker. De kan bära upp till 16 kilo och kostnaden är US$150 (ca 1000 SEK) för hela vandringen.

7.6. Är det vanligt att ge dricks till guiden och bärarna? Om ja, hur mycket är rekommenderat?

Ja, detta är vanligt. Hur mycket beror på er själva men även på hur många människor det är i er grupp. Sista kvällen är det kutym att turisterna samlar ihop dricksen och ger till guiden, som sedan fördelar dricksen mellan bärarna och kocken (och sig själv).

7.7. Är det möjligt att vandra från Machu Picchu till Aguas Calientes istället för att ta bussen?

Ja, det är möjligt; Ni kan följa samma väg som bussen tar och det tar cirka 60 minuter.

7.8. Behöver man myggstift?

Ja. På Machu Picchu området finns det små insekter och mygg så man bör alltid bära myggstift med sig. Dessa finns på apotek i Cusco.

7.9. Delar man tält på Inkaleden?

Ja, varje tält är för 2 personer så man delar med en annan person. Vi tillhandahåller tält.

7.10. Vi har förstått att vi måste ta med (eller hyra) egna sovsäckar, men hur är det med sovmadrasser?

Sovmadrasser ingår så det behöver ni ej ta med.

7.11. Kan vi hyra sovsäcker av er?

Ja det kan Ni. Det kostar ca US$20 per person (ca 140 SEK) for hela vandringen. Kontakta oss för utförligare info.

7.12. Behöver man en sovsäck för den korta inkaleden som är 2 dagar?

Nej, det behövs inte. Ni vandrar första dagen och spenderar natten på ett hostal i Aguas Calientes.

7.13. Vad för slags väder kan vi förvänta oss?

Under torrsäsongen april-november är dagarna soliga och nätterna kalla. Under våtsäsongen december-Mars så regnar det mer, speciellt under eftermiddagar och kvällar. Detta är perioden då man ser dimma på bergen och den lokala floran är i full blom.

7.14. Jag vill uppleva soluppgången över Machu Picchu men har hört att biljettkontoret inte öppnar förrän efter soluppgången, hur gör jag?

Inträdesbiljetten är endast giltig för en dag så lösningen är att köpa den extra biljetten dagen innan så att man kan komma tillbaka till Machu Picchu den följande dagen tidigt på morgonen för att se soluppgången. Våra guider kan hjälpa er att köpa biljetterna.

8. Salkantayvandringen

8.1. Vad måste vi bära?

Endast det ni vill ha tillgängligt. Hästarna bär alla era personliga tillhörigheter upp till 8kg. Om ni behöver mer så kan ni hyra en åsna som kan bära upp till 25 kg.

8.2. Kan ni berätta hur långt man vandrar varje dag?

Från Mollepata till Cruzpata är det cirka 4,5 timmar och sedan från Cruzpata till Soraypampa är det ytterligare 4 timmar. Därifrån, på andra dagen, är det cirka 7-9 timmars vandring till Challway. På tredje dagen, från Challway till La Playa, är det cirka 6 timmar. Sedan, på fjärde dagen, vandrar ni 3 timmar till Hidroelectrica platsen varifrån ni tar tåget till Aguas Calientes.

9. Puno

9.1. Vilka sorts presenter ska vi ta med till familjen som vi ska övernatta hos på ön?

Pennor, kritor och ritböcker är bra presenter. Barnen uppskattar det lilla. Det viktigaste är dock stapelvaror så som ris och pasta, en trevlig överraskning kan vara kakor eller godis. Vykort från er hemstad är alltid välkomna också.

10. Amazonas

10.1. Jag har hört att jag behöver vaccineringar och måste ta med malariatabletter. Stämmer detta?

Gula febern vaccinering är rekommenderad men inte obligatoriskt. Om ni vill vara på den säkra sidan så bör ni ta den. Det tar 10 dagar innan vaccineringen börjar verka. Malaria är inget allvarligt problem för resenärer i Peruanska Amazonas, men om ni är oroliga så kan ni kontakta en doktor innan avresa. Detta är något som vi alltid rekommenderar att ni gör för att få exakt information.

10.2. Behöver jag vandringskäpp i djungeln?

Det kommer inte vara några tuffa vandringar men vandringskäppar är alltid användbara så det är upp till er.

10.3. Är det tillåtet att ta med allt sitt bagage till djungeln eller kan man lämna av lite av det någonstans?

Man kan lämna bagage i det säkra förvaringsutrymmet i djungel-lodgens kontor i staden och endast ta med det man verkligen behöver i djungeln. Det är en bra idé att separera det man ska ta med sig redan innan man flyger.

Har ni ytterligare frågor så var vänliga skicka oss ett e-mail till: info@tailormadeperu.com